وبلاگicon
azərbaycan səsı|ندای آذربایجان

وبسايت خبري تحليلي نداي آذربايجان

آخرين مطالب
آرتمیا ارومیانا نفس های آخر را هم کشید

آرتميا در چرخه زيست بحراني قرار دارد

رئيس مرکز تحقيقات آرتمياي کشور در گفتگو با خبرنگار مهر در اروميه با ابراز نگراني از وضعيت تنها موجود زنده درياچه اروميه مي گويد: در حال حاضر با توجه به اشباعيت آب درياچه اروميه از نمک آرتميا همچنان در چرخه زيست بحراني به سر مي برد به گونه اي که ديگر خبري از خود آرتميا اروميانا در درياچه نيست و تنها مي توان تخم اين موجود را مشاهده کرد.

دکتر علي نکويي فرد خشکي حاکم بر درياچه اروميه، تبخير بالاي آب، تغيير وضعيت زيستي درياچه را از اهم دلايل به خطر افتادن حيات درياچه اروميه و تنها موجود زنده آن آرتميا دانسته و مي افزايد: تمام اين عوامل موجب شده است غلظت نمک در درياچه اروميه به بالاي 400 گرم برليتر و افزون بر اين ميزان رسيده و آب آن به حالت فوق اشباع در آيد که در اين شرايط آرتميا نمي تواند زاد و ولد کرده و حيات خود را ادامه دهد.

وي با بيان اينکه هم اکنون تنها تخم اين موجود را مي توان در درياچه اروميه يافت ادامه مي دهد: تخم آرتميا اروميانا گونه اي منحصر به فرد بوده و مثل ساير گونه هاي آرتميا نيست تخم اين گونه با چسبيدن به کريستالهاي نمک در لايه مياني يا کف درياچه اروميه يافت مي شود براي زيست اين گونه بايد غلظت نمک درياچه اروميه از 400 تا 420 گرم در ليتر فوق اشباع به دو سوم يعني 150 گرم در ليتر کاهش يابد.

دکترنکويي فرد تاکيد کرد: در اين شرايط هم مي توان غذاي مناسب براي آرتميا اروميانا تامين کرد تا تخم هاي اين موجود ارزشمند امکان حيات و زادآوري پيدا مي کنند اما هم اکنون با توجه به شرايط موجود که درياچه اروميه نفش هاي آخر را مي کشد آرتميا اروميانا نفس هاي آخر را کشيده است.

بانک ژني آرتميا اروميانا در کشور ايجاد مي شود

رئيس مرکز تحقيقات آرتمياي کشور همچنين از اجراي طرح تحقيقاتي در خصوص راه اندازي بانک ژني آرتميا اروميانا خبر داده و مي گويد: يکي از طرح هاي مهم تحقيقاتي اين مرکز ايجاد بانک ژني آرتميا در کنار درياچه اروميه با هدف حفظ ذخاير اين موجود است تا زماني که اگر درياچه اروميه به حالت نرمال رسيد براي بازسازي آرتميا ذخايري موجود باشد.

دکترنکويي فرد با تاکيد مجدد بر اينکه آرتميا اروميانا گونه اي منحصر به فردي است که تنها در درياچه اروميه مي توان يافت مي افزايد اگر کل کشور را بگرديد نمي توانيد تخم آرتميا اروميانا را پيدا کنيد در اين راستا با ايجاد و راه اندازي بانک ژني در کنار درياچه اروميه در تلاش هستيم ذخاير اين موجود را حفظ کنيم چون نمي دانيم در آينده چه اتفاقي براي آرتميا خواهد افتاد.

ايجاد استخر هاي خاکي براي توسعه کشت مصنوعي آرتميا اروميانا

رئيس مرکز تحقيقات آرتمياي کشور همچنين از ايجاد استخرهاي خاکي براي توسعه کشت مصنوعي آرتميااروميانا خبر داده و مي افزايد: در راستا حفظ ذخاير تنها موجود زنده درياچه اروميه در 10 هکتار از دشت فسندوز که داراي آبهاي زيرزميني شور است اقدام به پرورش آرتميااروميانا از سال گذشته به صورت پايلوت کرديم که نتايج مثبتي به همراه داشت.

وي جلوگيري از واردات، ارزآوري بالا، رونق صنعت آبزي پروري به همراه حفظ آرتميا اروميانا را از اهداف اين طرح برشمرد و گفت: اگر درياچه اروميه در سالهاي آتي به حالت نرمال برگشت بايد سيست آرتميايي براي بازسازي و ادامه حيات آن موجود باشد تا در داخل درياچه رهاسازي شود.

پارک ملي درياچه اروميه يکي از ?? ذخيره گاه طبيعي محيط زيست جهان است که به دليل طبيعت مناسب براي زيست دائمي و موقت انواع پرندگان کمياب و نادر جهان و زيبايي هاي طبيعي سواحل و جزاير آن از سوي يونسکو به عنوان يک ذخيره گاه بيوسفري در جهان شناخته شده است.

از سال آبي 75 – 74 تاکنون رقوم ارتفاعي سطح تراز آب درياچه اروميه سير نزولي پيدا کرده و در طول سالهاي اخير آب به بحراني ترين وضعيت خود رسيده که اين امر حيات تنها موجود آن را نيز با خطر جدي مواجه کرده در اين راستا که نياز به يک عزم ملي و منطقه‌اي براي نجات اين اکوسيستم با ارزش و بحران زده است.


ندای آذربایجان

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: